|
Rubriky serveru |
|
|
|
Vyhledávání |
|
|
|
Pandora |
|
|
|
Reklama |
|
|
| |
|
Ze světa - 26. 01. 2002 10:55
Wijk aan Zee 2002, 10. kolo - partie kola
Nejzajímavjší partií kola byl souboj Grischuk-Gelfand, který vám přinášíme i s komentáři.
|
|
|
|
|
Grischuk,A (2671) - Gelfand,B (2708) [C42]
Corus2002 Wijk aan Zee (10), 24.01.2002
[Beil, Martin]
1.e4 e5 2.Jf3 Jf6 Není bez zajímavosti, že pravá ruská hra je jedním z nejhranějších zahájení letošního Wijku. Velké oblibě se však na nejvyšší úrovni těší už hodně dlouho. 3.Jxe5 d6 4.Jf3 Jxe4 5.d4 d5 6.Sd3 Sd6 7.0-0 0-0 8.c4 c6 9.Dc2 Ja6 10.a3 Starší teorie se přikláněla k 10. Sxe4 dxe4 11. Dxe7 Ve8 12. Dd3 Jb4 13. Db3 Sf5 14. Sg5, ale móda se mění. 10...f5 11.Jc3 Objektivně silnější než 11. c5 Sb8!?, jak hráli ve stejném kole Morozevich s Piketem. 11...Jc7 12.Ve1 Běžně se hrává 12. c5 s tím, že střelec musí na rozdíl od zmíněné partie uhnout na e7. 12...Kh8 13.b4 Sd7!? Vskutku podmanivá myšlenka. Černý střelec nenápadně směřuje na královské křídlo, kde se schyluje k velkým věcem. 14.Sb2 14...Je6! A právě to je idea předchozího tahu, Gelfand obětuje pěšce d5 a získá hrozivý útok. Postavení střelce na d7 se pak ukáže jako velmi důležité. 15.cxd5 Bílý mohl odmítnout danajský dar, černému by však zůstala perspektivní pozice i s vyrovnaným materiálem; např. 15. Je2 dxc4 16. Sxc4 a5 17. d5 cxd5 18. Sxd5 Vc8. 15...cxd5 16.Jxd5 Vc8 17.Dd1 Na d1 se sice dáma dostane do problémů, nevyhnula by se jim však ani na b1 či b3, kde se nabízí vidličkový obrazec s králem na f1 a jezdcem na d2. Dobrou hru má černý i po 17. Jc3 J4g5. 17...J6g5 18.Je5 Zajímavou možností bylo 18. Je3!? s posílením Grischukova obranného valu. Nyní Gelfand krásnou kombinací vytvoří bílému postavení řadu konkrétních hrozeb.18...Jh3+!! Černý jezdec se vrhá do propasti s jasným záměrem - počkat tam na bílého krále. 19.gxh3 Dg5+ 20.Kf1 Sxe5 21.dxe5 Gelfandův útok vypadá hrozivě, ale bez řádné korunovace se slávy nedočká.21...Sc6? Ve chvíli, kdy měl několika přesnými tahy prokázat korektnost svých záměrů, Gelfand chybuje. Před obtížně řešitelné problémy mohl soupeře postavit po 21. ... Jd2+! 22. Ke2 Se8! a situace bílého krále vypadá žalostně. Nestačí 23. f4 pro 23. ... Dg2+ 24. Ke3 Jc4+ 25. Sxc4 Vxc4 s neodrazitelnými hrozbami, ani 23. f3 Jxf3!. Bílý by však přeci jenom našel výmluvu: po 23. Je3! Sh5+ 24. Kd2 Sxd1 vzniká obtížně zhodnotitelná pozice, v níž by byl boj teprve na počátku. 22.Sc1? Grischuk pod dojmem dosavadního soupeřova tlaku upouští od hledání nejsilnějších alternativ a vybírá si variantu, jejímž osudem je skončit brzkou remízou. Ty nejlepší předpoklady k úspěšné obraně by měl po 22. Je3! a za černého není vidět cesty k dalšímu dobývání bílé pevnosti. 22...Dh4 23.Sxe4 Málokdo by se odhodlal k dalšímu pokračování partie po 23. Df3 Sxd5 24. Sxe4 fxe4 25. Dg3. Nyní oba soupeři po uzoučké lávce přejdou na remízový břeh. 23...fxe4 24.Se3 Na věci nic nemění 24. Va2 Dxh3+ Kg1 Sxd5. 24...Dxh3+ 25.Kg1 Sxd5 26.Dxd5 Dg4+ 27.Kf1 Dh3+ 28.Kg1 Dg4+ V průběhu partie mohli o vítězství usilovat oba; myslím si však, že při podepisování remízy byli nakonec oba aktéři spokojeni. A pokud jde o fanoušky královské hry, asi si mohou jedině přát, aby každá krátká remíza měla podobný průběh... 1/2-1/2
Martin Beil
|
|
|
|